Vitamin C - Olivita
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	




























































































		
	
		

		

			
	







		
		

	
		


	





	

	
+Ledd, muskler og skjelett inneholder vitamin C
Sitrusfrukter

Vitamin C, også kalt askorbinsyre, er et vannløselig vitamin vi finner i grønnsaker, frukt, bær, juice og poteter. I kroppen virker vitamin C som en antioksidant og bidrar i immunforsvaret vårt.

Kroppen har egentlig ikke særlig lager av vannløselige vitaminer, med unntak av vitamin B12, som kan lagres i lever. Hvis vi får i oss mer av de vannløselige vitaminene enn vi trenger, vil overskuddet skilles ut med urinen. Det betyr at kroppen trenger jevnlig påfyll av de vannløselige vitaminene i små doser.

Et vanlig, variert kosthold med mye frukt, grønnsaker og poteter vil som regel dekke behovet.

Hvorfor trenger kroppen vitamin C?

Vitamin C er nødvendig for at kroppens immunsystem skal fungere godt. Immunforsvaret beskytter oss blant annet mot virus og bakterier, og dermed mot sykdom.

Vitamin C er en viktig antioksidant og har dermed en beskyttende funksjon for kroppens celler, når det gjelder å beskytte dem mot oksidativt stress.

Vitaminet er også viktig for knokler, ledd og tenner. Vitamin C påvirker beinbygning, bindevev, tenner og brusk, hvor kollagen er en viktig bestanddel. Vitamin C stimulerer nemlig kroppens dannelse av kollagen.

I tilegg øker vitamin C opptaket av jern i tarmen, er nødvendig for normal energiomsetning, det vil si at cellene våre klarer å utvinne energi fra maten vi spiser og bidrar til at nervesystemet vårt fungerer som det skal.

Viktige kilder til vitamin C

  • Frukt (særlig appelsin samt sitrusfrukter som kiwi).
  • Bær (særlig jordbær, solbær og nyper).
  • Grønnsaker (særlig nypoteter, paprika, brokkoli, kålrot, spinat og tomat).

Hvor mye vitamin C trenger man daglig?

Voksne menn og kvinner, samt ungdom fra 14 år, anbefales 75 mg daglig.

En dagsdose +Ledd, muskler og skjelett gir deg 80 mg vitamin C.

Kan man ta for mye vitamin C?

Øvre grense for daglig inntak er satt til 1000 mg (1 gram). Det er ikke vist helseskadelige effekter av store doser vitamin C hos normalt friske personer, utover at man kan få diaré og bli dårlig i magen.

Andre ingredienser i våre produkter