Stive fingrer om morgenen er det mange, spesielt eldre, som våkner med. I tillegg kan fingrene ofte føles ømme.

Både stivheten og ømheten avtar ofte når en beveger seg. Årsaken er at bevegelse er bra for leddene.

I løpet av natten har du vært helt i ro, så jo mer du bruker hendene, desto raskere blir fingrene mer bevegelige.

I løpet av dagen beveger du deg på ulike måter:

  • Knyter sko
  • Går til butikken eller i trapper
  • Tar ut av oppvaskmaskinen

Du er i bevegelse. All denne aktiviteten gjør leddene “varme”.

Les også: Derfor blir du stiv i leddene med alderen.

Bevegelse er bra for fingerleddene

Bevegelse og bruk av fingrene:

Bedrer ernæringen til brusken

Styrker fingerleddene

Vanlig bruk og belastning av hendene øker ikke ømheten, men tvert imot bidrar til å opprettholde bevegelighet og håndkraft.

Umiddelbare tiltak mot stive fingrer om morgenen

Varm fingrene i vann

Varm fingrene i varmt vann, mens du beveger på fingrene.

Varm fingrene i sand

Varm opp sand i mikrobølgeovnen. Du kan bruke sand fra en strand eller kjøpe på en dyrebutikk.

Tøy fingrene

Hvis du utfører enkle tøyningsøvelser om morgenen og om kvelden kan du minimere morgenstivheten.

Du kan eksempelvis legge hånden mot underlaget.

  1. Prøv å få mest mulig av håndflaten i kontakt med underlaget
  2. Sprik med fingrene, inkludert tommel, så godt du kan uten å hjelpe til med den andre hånda
  3. Hold i 30 sekunder og slipp

Eller du kan sprike ved å holde hånda rett ut.

  1. Strekk og samle fingrene slik at hånden blir flat
  2. Sprik så mye med fingrene som du klarer
  3. Bytt hånd
Du kan også bøye ytter- og mellomledd i fingrene
  1. Strekk og samle alle fingrene
  2. Bøy alle fingrene i mellomleddet som om du lager et “karategrep”

Les også: Nå kan Oddbjørg endelig sove en hel natt uten stive og ømme ledd.

Hvordan forebygge stive fingrer om morgenen

Forskning viser at trening kan redusere ømhet og bedre fysisk funksjon på lang sikt.

Årsaken tilskrives vedlikehold av bevegelighet og styrking av muskulaturen.

Det finnes mange øvelser du kan gjøre. Her er 2 eksempler:

Strikking mot morgenstivhet

For mange er eksempelvis strikking en effektiv og morsom måte å trene fingrene på.

Treningsball mot stive fingre om morgenen

Øvelse med ball for å forebygge stive fingrer om morgenen

Klem så hardt du kan rundt et treningsegg eller en ball med maksimal kraft. Det du klemmer rundt skal være såpass fast at det gir litt motstand når du klemmer

  1. Hold i 5 sekunder mens du tar i og slipp
  2. Start med 10 repetisjoner og reduser til 5 etter to uker

For å bli sterkere kan du etterhvert bytte til en pølle/ball/egg som er litt hardere og gir mer motstand.

Treningsball fås kjøpt på en rekke apotek.

Les også: Derfor blir fysisk aktivitet viktigere med alderen.

Kosthold

Det er også gjort mye forskning på næringsstoffer som har en positiv effekt på ledd.

Mange av disse virkestoffene får vi i oss naturlig gjennom kostholdet vårt.

For eksempel når en spiser rikelig med:

  • Frukt
  • Bær og grønnsaker
  • Kornvarer
  • Olivenolje
  • Nøtter og belgvekster
  • Fisk

Det kan allikevel være utfordrende å få i seg mye av disse næringsstoffene.

+Ledd er et spesialutviklet kosttilskudd som er nøye sammensatt, bestående av næringsstoffer med dokumentert effekt på:

Brusk og bindevev

Leddmobilitet

Sunne og smidige ledd

+Ledd, muskler og skjelett
+Ledd,muskler og skjelett
Helseeffekter med godkjente helsepåstander

Nypeekstrakt bidrar til å opprettholde sunne, smidige, sterke og mobile ledd. Mangan bidrar til normal dannelse av bindevev. Vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for bruskens normale funksjon

Vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for knoklenes normale funksjon og som har betydning for bruskens normale funksjon. Magnesium, vitamin D og mangan bidrar til å opprettholde normale knokler. Mangan bidrar til normal dannelse av bindevev.

Vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for knokler og brusk sin normale funksjon. Mangan bidrar til normal dannelse av bindevev.

Produktpakke med effektgaranti på ledd

Optimal effekt av +Ledd får du ved å kombinere med Olivita omega-3. Olivita omega-3 er en kombinasjon av omega-3 fra selolje og antioksidanter fra kaldpresset olivenolje.

Olivita flytende, kapsler og +Ledd
Olivita omega-3 som kapsler eller flytende sammen med +Ledd i tablettform

Produktpakken kommer med effektgaranti på ledd.

Merker du ikke effekt får du alle pengene tilbake. Ergo trenger du ikke føle deg usikker på om det er verdt pengene eller ikke.

50 % rabatt på +Ledd og Olivita omega-3

Siste kundevurderinger

4.4 av 5 stjerner (304 anmeldelser)
Bjørn Tore Jensen
13. september 2022

Det virker bra i kneet. Les mer

Bjørn Tore Jensen
13. september 2022

Det virker bra i kneet.

Olivita: Hei Bjørn Tore! Så flott å høre at du er fornøyd med Olivita. Olivitaoljen er tilsatt vitamin D som både bidrar til å opprettholde normale knokler og opprette en normal muskelfunksjon 🙂

Bodil Eriksen
2. september 2022

Heei🙂Har brukt Olivita en stund nå og er fornøyd med produktet. Jeg hadde problemer med stive og ømme muskler i... Les mer

Bodil Eriksen
2. september 2022

Heei🙂Har brukt Olivita en stund nå og er fornøyd med produktet. Jeg hadde problemer med stive og ømme muskler i beinet. Etter at jeg startet med Olivita ble det borte og jeg kjenner meg i bedre form ellers også. 🙂🙂🙂

Olivita: Hei Bodil! Så flott å høre at du er fornøyd med Olivita og at du også føler deg bedre!

Cato Johansen
23. august 2022

Jeg er fornøyd, og bruker den for hjerte. Les mer

Cato Johansen
23. august 2022

Jeg er fornøyd, og bruker den for hjerte.

Olivita: Hei Cato! Tusen takk for din tilbakemelding! Hyggelig å høre at du er fornøyd med produktet. EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertes normale funksjon. Den gunstige effekten oppnås ved et daglig inntak på 250 mg EPA og DHA, i en anbefalt dagsdose med Olivita får du minst dette!

Ludvig Lorentzen
22. august 2022

Bra oppfølging fra produsenten, men effekten av oljen merkes ikke, og noe annet kan man ikke vente. Les mer

Ludvig Lorentzen
22. august 2022

Bra oppfølging fra produsenten, men effekten av oljen merkes ikke, og noe annet kan man ikke vente.

Olivita: Hei Ludvig! Tusen takk for din tilbakemelding og godt å høre at du er fornøyd med oppfølgingen 🙂 Så bra du tar Olivita hver dag, det er viktig for effekten. Vi håper du merker effekt snart. Vi har mange tilbakemeldinger som sier at effekten har kommet gradvis og merkbart etter opptil 12 mnds bruk.

Synnøve
20. august 2022

Jeg tar Olivita hver dag. Jeg merker ingen endringer enda, men er innstilt på å fortsette å bruke Olivita til... Les mer

Synnøve
20. august 2022

Jeg tar Olivita hver dag. Jeg merker ingen endringer enda, men er innstilt på å fortsette å bruke Olivita til formen blir bedre.

Olivita: Hei Synnøve! Tusen takk for din tilbakemelding 🙂 Så bra du tar Olivita hver dag, det er viktig for effekten. Vi håper du merker effekt snart. Vi har mange tilbakemeldinger som sier at effekten har kommet gradvis og merkbart etter opptil 12 mnds bruk.

Anne-Karin
12. august 2022

Er mykere i leddene, merker det spesielt på knærne. Hyggelig kundeservice. Les mer

Anne-Karin
12. august 2022

Er mykere i leddene, merker det spesielt på knærne. Hyggelig kundeservice.

Olivita: Tusen takk for din tilbakemelding 🙂 Veldig hyggelig å høre at du er fornøyd!

Les alle tilbakemeldinger

Vi har samlet 6 tips for mykere ledd om morgenen, hvis du ønsker tips for hele kroppen.

Ofte er det ikke bare fingrene som er stive og ømme om morgenen, men gjerne andre ledd som for eksempel rygg og knær også.

Lurer du eller på hvorfor du blir stiv i leddene med alderen kan du lese mer om det her.