Hvorfor trenger man omega-3?

Helt fra barndommen blir de fleste lært at fisk er sunt og at man bør ta tran, og at noe som heter omega-3 er bra. Men hvorfor er egentlig omega-3 så bra og hvorfor er det viktig at man får i seg nok av dette?

Hva er egentlig omega-3?

Omega-3 er fettsyrer som er livsnødvendige for kroppen. Dette er ikke noe kroppen produserer selv og som vi dermed må få i oss via kosten. Omega-3-fettsyrer er i kategorien “sunt fett”, og kan blant annet være gunstig for å hindre utvikling av hjerte- og karsykdommer. Olivita har gjort grundig forskning rundt akkurat dette og gjort mange interessante funn rundt omega-3 og de gunstige helseeffektene fettsyren har for kroppen.

Kilder til omega-3

Omega-3 er som kjent svært viktig å gi kroppen tilførsel av, og det finnes naturlig i flere forskjellige matvarer og da spesielt fra sjøen. Særlig fet fisk er kjent for å være naturlige kilder til omega-3 og det gjelder fiskearter som for eksempel:

● Makrell
● Sild
● Laks
● Ørret
● Ansjos

Dersom man ikke spiser fisk, eller spiser for lite fet fisk, anbefales det å ta tilskudd av omega-3. Det finnes i dag veldig mange ulike produkter å velge mellom og det kan virke vanskelig å finne det rette tilskuddet av omega-3. Vi har forsøkt å samle denne informasjonen i en egen artikkel for å prøve å gjøre dette mer forståelig.

Vi hører også ofte historier om folk som har prøvd ulike tilskudd av omega-3 over lengre tid uten å merke noen effekt av kosttilskuddet. Omega-3 har dokumentert effekt for mange viktige egenskaper i kroppen, men for å få effekt av tilskuddet er det enkelte ting man må tenke på. Les mer her om hvordan du skal få effekt av omega-3-tilskudd.

Ønsker du å prøve omega-3 fra Olivita?

Olivita har utviklet et unikt omega-3-tilskudd som er et resultat av mange års forskning og studier. Vår unike oppskrift baseres blant annet på omega-3 fra selolje kombinert med antioksidanter fra kaldpresset olivenolje og olivenbladekstrakt.

Mange omega-3-tilskudd på markedet baseres i dag på fiskeolje, men vi har valgt selolje blant annet fordi det lettere tas opp i kroppen og på grunn av høyere innhold av omega-3-fettsyren DPA.