Nøkkelordet for friskere ledd er aktivitet. Aktivitet er relativt, så vi har samlet 5 tips om hva du kan gjøre på egenhånd som er bra for leddene dine.

1. Hold deg i bevegelse

Beveg leddene dine så ofte som mulig – enten du er hjemme, på jobben eller et annet sted.

Det er et velkjent faktum at jo mer du beveger på deg, jo mykere vil musklene og leddene dine føles.

Skift sittestilling ofte når du jobber eller ser på tv.

Ta deg pauser når du er på jobb, beveg deg bort fra pulten og ta deg en kort runde rundt i kontorlokalene.

2. Kom i form

Ekstra kilo på kroppen kan føre til en belastning på leddene. Jo mer du veier, jo mer må kroppen bære.

Derfor kan det være en god idé for overvektige å gå ned noen kilo for å redusere påkjenningen for rygg, hofter og knær, og redusere risikoen for bruskskader.

3. Tøy og bøy

Uttøying anses blant leddgikteksperter å være en av de viktigste tiltakene man kan gjøre.

Det beste er selvsagt å tøye og strekke ut en gang om dagen, men dersom dette er vanskelig anbefales det å tøye ut minimum 3 ganger i uka – og hver gang du trener.

Det er viktig å ikke tøye kalde muskler.

Løsne alltid opp ledd og leddbånd med en lett oppvarming før du gjør uttøyingsøvelser.

4. Kjør lavfrekvenstrening

Du trenger ikke alltid slite deg helt ut for dra nytte av treningen.

Lavfrekvenstrening som å gå, svømme eller sykle er flott trening for leddene dine.

Styrketrening med lette vekter er et annet godt alternativ.

Lider du av leddgikt bør du likevel konsultere en lege før du inkluderer styrketrening i programmet ditt.

5. Styrk musklene

Ved å styrke musklene rundt utsatte ledd kan du redusere stresset på disse leddene betydelig.

Forskning har vist at svak lårmuskulatur øker risikoen for å utvikle slitasjegikt.

Fysisk aktivitet fører til friske ledd

Da var vi ved veis ende i denne listen med tips. Mye av dette visste du helt sikkert fra før, men vi håper du kan ta med deg noen av disse tipsene inn i hverdagen.

Helt til sist: Husk å godt vare på kroppen din!

Det vil føre til høyere livskvalitet, og en bedre hverdag – også i senere faser av livet.

Dersom du kun tar med deg ett poeng fra denne artikkelen håper vi det er at fysisk aktivitet er alfa og omega for å holde leddene dine sunne og friske!

Forøvrig er riktig kosthold også viktig for å holde leddene sunne og friske. Som et alternativ til, men ikke supplement for kan en bruke +Ledd, muskler og skjelett.

+Ledd, muskler og skjelett

Om +Ledd, muskler og skjelett

+Ledd inneholder ingredienser med dokumentert effekt på:

Ledd mobilitet

Brusk og bindevev

Sunne og smidige ledd

Muskler

Reduksjon på tretthet og utmattelse

Optimal effekt av +Ledd får du ved å kombinere med Olivita omega-3 som er en kombinasjon av selolje og kaldpresset olivenolje.

Produktpakken kommer med effektgaranti på ledd. Har du ikke merket effekt får du alle pengene tilbake. Ergo trenger du ikke føle deg usikker på om det er verdt pengene eller ikke.

Bestill +Ledd og Olivita omega-3

Olivita naturell og +Ledd, muskler og skjelett

Oppsummering av helseeffekter

Vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for knokler og brusk sin normale funksjon. Mangan bidrar til normal dannelse av bindevev.

Nypeekstrakt bidrar til å opprettholde sunne, smidige, sterke og mobile ledd. Mangan bidrar til normal dannelse av bindevev. Vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for bruskens normale funksjon

Magnesium og vitamin D bidrar til normal muskelfunksjon.

Magnesium, vitamin B12 og C bidrar til å redusere tretthet og utmattelse.

Siste kundevurderinger

4.4 av 5 stjerner (258 anmeldelser)
Ann-Bjørg Jonassen
24. november 2021

Godt for knærne. Før jeg begynte knirket det i knærne. Les mer

Ann-Bjørg Jonassen
24. november 2021

Godt for knærne. Før jeg begynte knirket det i knærne.

Olivita: Så flott at du er fornøyd 🙂

Bjørnar Andreassen
24. november 2021

Fornøyd. Bruker kapsler, likte ikke flytende. Er blitt anbefalt Les mer

Bjørnar Andreassen
24. november 2021

Fornøyd. Bruker kapsler, likte ikke flytende. Er blitt anbefalt

Olivita: Flott å høre at du er fornøyd 🙂 Kapsler er et bra alternativ til de som ikke liker flytende (som kommer i 3 forskjellige varianter: naturell, sitron og søt appelsin). Til orientering får du dobbelt så mye omega-3 og antioksidanter med flytende enn med kapsler. Men en dagsdose kapsler gir deg ca. 600 mg omega-3 og 5 mg antioksidanter så det er bra det også.

Hilde Alice Nesse
22. november 2021

Har slitt med stive og ømme knær og skuldre.. merket forbedring etter bare 2 ukers bruk av Olivita og Ledd+... Les mer

Hilde Alice Nesse
22. november 2021

Har slitt med stive og ømme knær og skuldre.. merket forbedring etter bare 2 ukers bruk av Olivita og Ledd+ Nå klarer eg faktisk å sette meg ned på huk og ned på knærne uten at det er stivt og ømt👏🏼👏🏼 Anbefaler oljen og kapslene på det sterkeste 🤩 bare husk å ta den i forbindelse med mat, og gjerne litt tidlig på dagen. Eg har opplevd å bli litt kvalm og uvel hvis eg har tatt den på kvelden uten mat.

Olivita: Fantastisk, takk for fin tilbakemelding 🙂

Gerd Nordstrand
19. november 2021

Mine ledd er blitt mykere, oljen påvirker også huden, nå smøres jeg innvendig. Jeg er veldig fornøyd med Olivita, liker... Les mer

Gerd Nordstrand
19. november 2021

Mine ledd er blitt mykere, oljen påvirker også huden, nå smøres jeg innvendig. Jeg er veldig fornøyd med Olivita, liker også godt appelsinsmaken på oljen.

Olivita: Så flott å høre, takk for din vurdering 🙂

Nina Hoftun Bergesen
17. november 2021

Er fornøyd, men kan jeg be om å utsette neste forsendelse, hadde det vært fint Les mer

Nina Hoftun Bergesen
17. november 2021

Er fornøyd, men kan jeg be om å utsette neste forsendelse, hadde det vært fint

Olivita: Du vil motta e-post en uke før neste utsending, der du kan utsette om du ønsker 🙂

Kirsten Kufaas Sørgård
17. november 2021

Jeg har i alle år tatt tran. Nå har jeg bytta ut trana med Olivita, men utrolig nok, tran smaker... Les mer

Kirsten Kufaas Sørgård
17. november 2021

Jeg har i alle år tatt tran. Nå har jeg bytta ut trana med Olivita, men utrolig nok, tran smaker bedre. Det var litt på sidelinja. Men nei, jeg merker foreløpig ingen forskjell.

Olivita: Takk for din tilbakemelding 🙂 Tilbakemeldinger fra andre er at Olivita har en karakteristisk ettersmak. Dette skyldes antioksidantene i olivenoljen, som gir en pepperaktig ettersmak. Alternativt kan man bruke kapsler 🙂