Forskning viser at mangel på vitamin D øker sjansen for redusert benhelse samt at det er viktig for immunforsvarets normale funksjon*.

Laks er en god kilde til vitamin D
Fete fiskeslag som laks, ørret, makrell og sild er veldig gode kilder til vitamin D. Du finner det også i mager fisk, men ikke i like store mengder.

Vitamin D nivåene er lavest om vinteren

Fordi sol er den viktigste kilden til vitamin D, vil de fleste ha nivåer av vitamin D som varierer gjennom året.

Studier viser at vitamin D verdiene er på topp i august/september og på bunn på senvinteren (mars/april).

I mørketiden og vinterhalvåret er det derfor spesielt viktig å få i seg vitamin D.

Lagrene vi har opparbeidet oss gjennom sommeren holder ikke helt til neste sommer.

Derfor anbefales det å få tilført, spesielt på vinteren, vitamin D gjennom kosten**.

Kilder til vitamin D

Fete fiskeslag som er veldig gode kilder til vitamin D er:

  • Laks
  • Ørret
  • Makrell
  • Sild

Du finner det også i mager fisk, men ikke i like store mengder.

Et godt alternativ dersom du sliter med å få i deg nok vitamin D gjennom å spise fisk, er å ta omega-3 tilskudd.

Olivita dekker dagsbehovet for vitamin D

Omega-3 kosttilskuddet Olivita består av:

  • Omega-3 fra selolje
  • Olivenoljepolyfenoler
  • Vitamin D

En dagsdose flytende Olivita dekker ditt anbefalte daglige behov for vitamin-D på 20 mikrogram samt ditt daglige omega-3 behov.

* Vitamin D bidrar til å opprettholde normale knokler og til immunsystemets normale funksjon.** Brustad M, Meyer H. Vitamin D – hvor mye er nok, og er mer bedre for helsen? Tidsskr. Nor. Legeforen. 2014; 134: 726-8.